Może Ci się wydawać, że wiesz jak kogoś słuchać. Z pewnością po prostu słyszysz słowa i interpretujesz ich znaczenie, prawda?
Mylisz się.
Istnieje coś, co nazywa się "aktywnym słuchaniem", które przenosi ideę słuchania kogoś na zupełnie nowy poziom. Ucząc się tego, możesz naprawdę zrozumieć tych, którzy są wokół ciebie, twoich kolegów przy biurkach i pomysły, które pochodzą z dyskusji przy stołach zarządu.
Aktywne słuchanie jest w rzeczywistości jednym z najważniejszych aspektów skutecznej komunikacji, ponieważ zmniejsza szanse na konflikt, pomaga czytać między wierszami, a w rezultacie można głęboko zrozumieć, co naprawdę się dzieje.
Czasami ludzie mogą nie chcieć powiedzieć ci całej prawdy, mogą nie chcieć dać ci prawdziwego obrazu tego, co się dzieje, mogą chcieć ukryć pewne szczegóły, a w niektórych przypadkach mogą chcieć kłamać całkowicie. Nauka prawidłowego słuchania pozwoli Ci zrozumieć, czy tak jest w tym przypadku i w rezultacie mieć głębsze zrozumienie.
Sprawdź ten film, który wprowadza ideę prawidłowego słuchania.
Jeśli chcesz nauczyć się, jak naprawdę słuchać, a tym samym poprawić swoje umiejętności komunikacyjne, oto pięć kroków, które pomogą Ci zacząć.
Krok 1 - Nie przerywaj
Pierwszym punktem jest pamiętanie, aby nie przerywać, gdy ktoś mówi. Pozwól im powiedzieć to, co potrzebują powiedzieć i unikaj prób udzielania niepotrzebnych lub niechcianych rad. Czasami osoba nie chce, abyś jej pomógł lub dał jej perły mądrości, chce po prostu, abyś ją wysłuchał i to wystarczy, aby poczuła się lepiej.
Krok 2 - Obserwuj język ciała
Język ciała mówi za nas, kiedy słowa tego nie robią. Możesz powiedzieć jedną rzecz i naprawdę wierzyć, że dostajesz swój punkt przez, ale jeśli język ciała jest sprzeczne z tobą, będziesz rzucić całe znaczenie do wątpliwości.
Jeśli ktoś siedzi na swoim biurowym krześle z rękami w poprzek ciała w pozycji obronnej, może kłamać, ukrywać coś lub czuć się zdenerwowany. Jeśli ktoś odmawia nawiązania z tobą kontaktu wzrokowego, może czuć się nieśmiały lub po raz kolejny kłamie. Jeśli ktoś się wierci, prawdopodobnie nie mówi Ci wszystkiego, co chcesz wiedzieć.
Zrozumienie języka ciała oznacza, że uczysz się jak rozumieć komunikację niewerbalną, a to jest częścią procesu słuchania.
Krok 3 - Wsłuchaj się w ton głosu rozmówcy
Czasami nie zawsze chodzi o to, co mówisz, ale jak to mówisz. Jeśli ktoś jest sarkastyczny, to poddaje w wątpliwość to, jak szczere jest jego znaczenie. Jeśli ktoś jąka się nad swoimi słowami i mówi cichym głosem, może być zdenerwowany lub przestraszony. Istnieje wiele rzeczy, które można powiedzieć o tonie czyjegoś głosu, a także może być tak, że można powiedzieć, czy ktoś kłamie z tego też.
Na przykład możesz rozmawiać z kolegą w kabinie biurowej, ponieważ obawiasz się, że jest z nim coś nie tak. Ostatnio zachowują się trochę niestandardowo i chcesz po prostu sprawdzić, czy nic im nie dolega. Mówią ci, że nic im nie jest, ale ich głos drży, nie nawiązują z tobą kontaktu wzrokowego i trochę się wiercą.
W tym przypadku samo słuchanie słów nie powie ci prawdy, ale słuchanie ich słów i patrzenie na niewerbalne wskazówki da ci więcej informacji.
Krok 4 - Utrzymuj kontakt wzrokowy
Jeśli patrzysz wszędzie poza osobą, która mówi, nie będzie ona miała wrażenia, że zwracasz uwagę na to, co ma do powiedzenia. W rezultacie może ona pomyśleć "o co chodzi" i po prostu w ogóle się do ciebie nie odezwać. Jest to ogromny błąd.
Bądź obecny w rozmowie i nawiązuj kontakt wzrokowy z osobą, z którą rozmawiasz. To może pomóc im w kontynuowaniu rozmowy i zachęcić ich do otwarcia się.
Krok 5 - Daj znać, że słuchasz
Ważne jest również, aby upewnić osobę, że jej słuchasz, a dobrym sposobem na to jest lekkie pochylenie się nad nią, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, o którym właśnie rozmawialiśmy, i wydawanie przyjemnych dźwięków, takich jak "uh-huh", "oh", "ah", i kiwanie głową od czasu do czasu. Zachęca to osobę do kontynuowania rozmowy, a Tobie pozwala naprawdę wsłuchać się w słowa i poszukać niewerbalnych wskazówek komunikacyjnych, które są tak ważne.
Nauka, jak naprawdę słuchać, nigdy nie jest stratą czasu, czy to w pracy, czy w życiu osobistym.