Jak inaczej komunikujemy się w pracy?

Komunikacja to bardzo szerokie pojęcie. Obejmuje nie tylko mówienie, ale także rozumienie, słuchanie, korespondencję pisemną i język ciała.

Komunikacja polega na przekazywaniu informacji innej osobie, ale także na upewnieniu się, że Ty rozumiesz prawidłowo, lub że ona rozumie. W związku z tym, komunikacja w naszym miejscu pracy musi być szczególnie dobra.

Małe nieporozumienie może łatwo przerodzić się w pełny konflikt biurowy, a to zawsze bardzo niekorzystnie wpływa na morale w miejscu pracy. Kiedy tak się dzieje, wydajność wylatuje przez okno.

Warto dowiedzieć się więcej o komunikacji w ogóle, ponieważ nie tylko pomaga to poprawić własne umiejętności komunikacyjne poprzez lepsze zrozumienie, ale także pomaga w dokładniejszym zrozumieniu innych ludzi.

Dlaczego miejsce pracy to inna bestia?

Jednym z aspektów komunikacji, który często się różni, jest komunikacja w miejscu pracy. Mówimy inaczej do naszych kolegów, kierowników, klientów niż do naszych przyjaciół i członków rodziny. Dlaczego tak jest?

Zasadniczo, kiedy pracujesz w dużym, współczesnym biurze, będziesz komunikować się z wieloma różnymi osobami w ciągu dnia pracy. Oznacza to różne osobowości, różne style komunikacji i różne tolerancje. Jedna osoba może nic nie myśleć o czymś, co mówisz, ale inna może się tym bardzo obrazić. Kiedy komunikujemy się z naszymi najbliższymi, znamy ich bardzo dobrze, a oni znają nas; oznacza to, że możesz żartować, możesz być sarkastyczny i możesz wygłaszać niewybredne komentarze, a w większości przypadków osoby te całkowicie zrozumieją, co masz na myśli.

Jednak w miejscu pracy nie można tego robić, zwłaszcza z klientami. Oczywiście, możesz żartować z kolegami z pracy, kiedy siedzisz przy biurku, a oni znają Cię na tyle dobrze, że rozumieją Twoje znaczenie, ale co jeśli jest to nowy członek personelu lub jeśli ktoś ma zły dzień i wszystko, co słyszy, jest źle rozumiane lub przekręcane przez niego tylko ze względu na jego ogólny nastrój? To może łatwo doprowadzić do problemu.

Komunikacja ma znaczenie w każdym otoczeniu, ale w miejscu pracy ważne jest, aby wyrażać się jasno i nie denerwować nikogo przypadkowo lub nie wywoływać u niego obrazy. Konsekwencje tego są daleko idące i mogą łatwo spowodować poważny problem w biurze w czasie. Jeśli chodzi o rozmowy z klientami, należy zawsze zachowywać się profesjonalnie. W tego typu komunikacji nie może być mowy o żartach czy sarkazmie - musisz zachować profesjonalizm, aby sprawić właściwe wrażenie o swojej firmie. Pod koniec dnia reprezentujesz ich, a Twoje działanie jest odzwierciedleniem towarów i usług, które dostarczają.

Komunikacja pisemna również wchodzi w grę. Kiedy wysyłasz e-mail do przyjaciela w domu, możesz żartować, dodawać emojis i być bardziej swobodnym, jednak kiedy wysyłasz komunikację w miejscu pracy, np. listy, e-maile, raporty itp. Ponownie, wszystko to odbija się na firmie i na Tobie jako indywidualnym pracowniku.

Istnieje wiele barier w komunikacji w miejscu pracy i przy tak wielu różnych osobowościach w grze musisz być bardzo ostrożny, aby nie zostać źle zrozumianym przez tych wokół ciebie. Dlatego właśnie komunikacja w miejscu pracy zawsze będzie inna i dlatego musimy zwracać na nią dużo większą uwagę.